Smikurs for viderekommende - nivå 2

Lær deg hemmelighetene bak smedyrket!

Smikurs for viderekommende  - nivå 2

25.januar 2024

Kl. 17:00-21:00

Priser

Alle: 600,-

Kursavgiften innbetales gjennom Vipps 80 44 91 (Mellemværftet). Vi har dessverre ikke kortterminal og har ikke anledning til å ta imot kontanter.

Her finner du oss

Kranaveien 24
6510 Kristiansund

Telefon: (+47) 99 62 62 02
stein-gunnar.sommerset@nordmorsmusea.no

Vis på kart

Mellemværftet

I Kristiansund finner man landets eneste museumsverft, Mellemværftet. Skipsverftet ble anlagt i 1856 og er i dag et levende skipsverft med tre slipper der vi kan ta fartøy opptil 120 fot. Verftets viktigste oppgave var vedlikehold av regionens store flåte av små seilskip. Det er verkstedbygning med maskinverksted og smie.

Kurs i smiing II, litt viderekommende

Torsdag 25. januar holder vi kurs for litt viderekommende med utvikling av ferdigheter og teknikker innen smedfaget som splitting, doring, varmekontroll og overflatebehandling. Vi lager flaskeåpner med hjertemotiv. Kurset passer for alle som vil lære mer om jernkvalitet og smiteknikk.

Maks fire deltakere, noe som betyr god oppfølging!

Kursmateriell

Kursavgift 600,- inklusive materialer og Varde-kaffe, brent og kvernet ved museets egen maskin på Handelshuset Patrick Volckmar.

Ta med gode arbeidsklær og -sko som tåler gnister. Bruk gjerne vernesko. Det ytterste laget må være av naturfiber (ull, bomull, lin eller lignende). Tøy av kunstfiber smelter i kontakt med varmt stål. Ta også hensyn til at det er kaldt i smia. Ullklær anbefales!

Vi har smedforkle, vernebriller, øreplugger og hansker til deg, men ta gjerne med ditt eget hvis du har verneutstyr du helst vil bruke.

Ta kontakt!

Ta kontakt med oss hvis du ikke finner kurs elle datoer som passer for deg. Vi tilrettelegger også kurs etter behov.

Send gjerne epost eller ring slippmester John Olav Lillebostad på 414 22 913 om du lurer på noe.

Påmelding er bindende og skjer til: john.olav.lillebostad@nordmorsmusea.no

Oppgi navn, adresse og telefonnummer.

Her finner du oss

Kranaveien 24
6510 Kristiansund

Mye info om smiing fins på Internett og YouTube:

www.iforgeiron.com

Andre aktiviteter fra Kristiansund

Kaffebrenning

22.august 2023

26.april 2022

3.mai 2022

10.mai 2022

Bacalaokonkurransen 2023

17.juni 2023

Velkommen til årets bacalaokonkurranse. Denne tradisjonsrike konkurransen holdes for 27. gang. Vi er på jakt etter folkets beste bacalao. Nytt i år er at vi kun har folkets klasse.

Allehelgensaften på Klippfiskmuseet

Aldersbestemt arrangement
4.november 2023

På allehelgensaften går de døde iblant oss. Bli med på en vandring i et mørklagt museum og møt noen av de historiske personene fra Milnbrygga (Norsk klippfiskmuseum). Sammen utforsker vi historien med lys og lykter!

Skinnfellkurs

10.november - 12.november 2023

Vi holder skinnfellkurs i våre lokaler i museumskaféen Patrick Volckmar helgen 10. - 12. november.

Juleverksted på Patrick Volckmar

16.desember 2023

Vi ønsker velkomment til et gammeldags juleverksted for barn på museumskaféen Patrick Volckmar lørdag 16. desember.

Jul i Vågen

3.desember 2023

Søndag den 3. desember forvandles Vågen i Kristiansund igjen til et tradisjonelt julemarked med masse aktiviteter og tilbud.