International maritim festival, Brest 2008 og 2012

Næmingene har demonstrert båt- og husbygging på tradisjonelt vis for tusenvis av franskmenn m.fl.

International maritim festival, Brest 2008 og 2012
Husasnotra med geita i Brest i Frankrike.

Geitbåtmuseet har to ganger fått forespørsel fra forbundet Kysten om å representere Norge på den internasjonale maritime festivalen i Brest i Bretagne, både i 2008 og 2012. Nordmørsdelegasjonen ble en del av en norsk utstilling under en av verdens største maritime festivaler. Den enorme festivalen blir arrangert hvert fjerde år, i tillegg til en million besøkende, er det ventet 2.000 båter, 15.000 sjømenn og 6.000 frivillige.

Delegasjonen satte opp et naust ved ankomst slik at det var klart til åpningen. Museet ville vise hvordan geitbåten bygges som f.eks. at botnborda i båten hogges til med øks for å få den rette formen. Det ble seil med båten utenfor havna i byen, og vi viste bilder og film av arbeidet som gjøres i tråd med nordmørske båtbyggertradisjoner, slik det gjøres på Husasnotra under kyndig veiledning av Jon Bojer Godal.

I 2012 deltok ca. 400 andre nordmenn med omlag 30 norske båter. Vår del av opplegget var et stavlinenaust under bygging. Selve konstruksjonen ble satt sammen, taket ble bygd og det hele tatt ned igjen under festivalen. Vi hadde også med en geitbåtfæring og en fyring av vikingskip. Vi deltok med fyringen i parade og seiling. Vi viste også fram håndverk som smiing, stikking av spon og driving. Vi var 5 deltakere fra Geitbåtmuseet og en fra Mellemværftet som deltok. Vi fikk svært god omtale for opplegget, både fra Forbundet Kysten og besøkende. Når våre håndverkere kløvde stokker var det som «sild i tønne» rundt standen vår.

Geitbåtmuseet/Husasnotra tar opp bestillinger på båter.